Vita möbler och barnbus

Direktlänk till inlägg 5 december 2011

Vett Och Ettikett

Av vitamoblerochbarnbus - 5 december 2011 12:27

Hejsan hej!


Förra veckan så var jag hemma hos en go vän,hon har fyra härligt

busiga barn :-)

Och visst är det härligt med bus och glada barn men det finns vissa saker som även busiga,

glada barn behöver lära sig!

Så jag tipsade henne om vårt belöningssystem :-)


Här hemma har vi 6 olika regler som barnen måste följa....inget avancerat

utan bara ren vett och ettikett!

Så som att tänka på tonen när man pratar med någon annan,inte springa inomhus,inte bråka,

inte skrika,städa undan efter sig och framför allt acceptera när någon

säger ifrån att det räcker!


Och för att hjälpa dessa regler på traven så har vi gjort ett belönings system

(inte bestraffning....även om innebörden nog blir detsamma ;-)

Men här hemma har vi lagt stor vikt vid att man belönas för gott uppförande snarare än

bestraffas för dåligt!


Tänkte visa er hur det ser ut,och hur det går det till :-)

Trettio godisbitar får varje barn här hemma,när någon regel bryts så får man

en tillsägelse och om reglen bryts igen så tar vi ifrån en godis!

Barnen tycker att detta är kul och det blir som en

tävling för dom om vem som har flest godisar kvar....Fiffigt va ;-)


Dagens tips till småbarnsföräldrar som är trötta på att tjaaaatttaaaa  ;-)


Kram//Anja


 


Jag har piffat burkarna lite för att det ska se lite mysigt ut :-)

 

 
 
Lisa

Lisa

5 december 2011 13:25

Enkla och tydliga regler är A&O! Mycket snyggt belöningssystem du knåpat ihop där! :-) Är det 30 nya varje månad då eller?
Somliga föräldrar verkar inte tycka att det är viktigt med det där vardagliga hyffset, men det går ju ut över dem själva i slutänden! Sen har vissa kanske svårt att komma på hur de ska få igenom sina viljor på ett framgånsrikt sätt, som via ett smart belöningssystem! :-)
Lilla Tova har nu kommit på (härmat pappa) att om man säger "ookeeej" på ett snusförnuftigt och övertygande sätt så borde inte mamma och pappa fortsätta tjata om att klä på sig ytterkläderna, dricka upp juicen eller plocka upp boken som man slängde på golvet! Låter ju fint, men lilla madame efterföljer inte alltid sitt okej med att göra de saker som blev tillsagda - att säga okej borde väl räcka enligt henne! ;P
Kramis

http://livetsgodbaitar.bloggplatsen.se

vitamoblerochbarnbus

5 december 2011 14:36

Så är det ju,javisst är det fint ;-)

Nja,30 i veckan från lördag till lördag...kan låta mycket men det blir ju deras lördags godis och det försvinner ju en del under veckan trots att dom tycker att det är kul ;-)

Hahhaha,Tovisen ;-)
Ja vad ska man säga...kanske bara Okej ;-)

Ha en härlig dag
Kramar

 
Ingen bild

Nina

5 december 2011 13:45

Nu måste den berörda mamman med 4 underbart busiga barn säga sitt :) tack för tipset, o kul att höra att du gillar mina busungar;) nu sätts systemet på prov denna veckan så får vi se hur bra det kan gå;) kraaamar i massor till dig min fina vän <3

vitamoblerochbarnbus

5 december 2011 14:34

Hihi,ja klart jag gör :-)
Håller tummarna för att det fungerar även hemma hos er!

Kramar till dig med

 
Connie

Connie

5 december 2011 19:59

Näää fan vad smart =) Det gilla ja till tusen =)

http://Poohlina.blogg.se

vitamoblerochbarnbus

5 december 2011 20:19

Härligt!!!
Kul att man kan inspirera ;-)

Kramar

 
Ingen bild

kristina

6 december 2011 21:24

Hejsan.
Skönt att höra en till som tycker det är skönt med lite "ordning o reda" bland barn. Har ju bara 2 men det räckte när syskonkärleken inte alltid var på topp ;)
Men som du skriver, enkla saker som i mitt tycke tillhör vardagshyfs mår inga ungar dåligt av. Tänk om vi som vuxna skulle bete sej som barn..... kanske vi gör ibland!?
Men bara en sådan enkel sak som att tacka för maten eller fråga om man får ta en godisbit hos farmor tillhör god ton. Jag kommer ju inte hem till dej o sätter mej o äter ur godisskålen utan att blivit bjuden eller frågat. Men nu ska ju barn uppfostras "fritt" för det är såååå modernt. jag är gammal jag vet, men i gengälld har jag fått beröm för mina telingar för de är artiga. Tror jag känner mej stoltare för det än veta att ingen velat bjuda hem mej för barnen har varit sjövilda.
(Nina med 4:A barn bli inte ledsen nu)

Go´kväll o kram//Kristina

vitamoblerochbarnbus

7 december 2011 08:31

Så är det...artiga väluppfostrade barn vill vi ha!
Vi ger inte ett dugg för "fri" uppfostran...kan det kanske vara därför vår värld är så grym i mellanåt....för att fri uppfostran har fått ta över och folk inte vet vad normal folkvett innebär?!?!!

Nej vet du...du är inte gammal i ditt tänkande,du är snarare vettig för jag håller med dig helt ut!
Vi får faktiskt också beröm för våra små just för att dom tackar för maten,ber om lov mm ;-)

Härligt att någon mer tänker som vi :-)

En härlig onsdag till dig
Kram//Anja

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vitamoblerochbarnbus - 10 februari 2014 15:08

Goddag bloggisar!   Jo...för er som inte känner mig eller inte hängt ett tag här på bloggen  så kan jag väl berätta att jag är något av en impulsiv själ..... Så det var väl inte helt oväntat när jag vaknade  i fredags med en beslutsamhet li...

Av vitamoblerochbarnbus - 5 februari 2014 15:09


  Vad är väl härligare än en känsla som är genom äkta!?   Hejsan fina bloggisar....jag har så många projekt på gång så jag imellanåt faktiskt tappar bort att VILL blogga :-) Då kan jag sitta där och fundera på bloggandet och sen inser.... ...

Av vitamoblerochbarnbus - 28 januari 2014 15:06


Hej Bloggisar!   Kallt och snöigt...isisga vindar som drar förbi...eller rent faktiskt  rakt igenom en när man lite raskt och käckt försöker  få barnen att tävla till bilen ;-) Och MER snö har det visst blivit lovat...MER...finns där ens me...

Av vitamoblerochbarnbus - 22 januari 2014 17:08


Hejsan hej Lillördagsfirare!   Nu är vi på benen igen efter sjukstuge vändan,medans dom små  mådde illa mellan varven så var dom därimellan pigga som mörtar och hoppade  runt och lekte,busade och bråkade.....precis i vanlig ordning!   Hur...

Av vitamoblerochbarnbus - 18 januari 2014 21:31

Godkväller bloggisar!   Sitter här ensam i soffan....trött och körd i botten...... Inte lätt när ett Barnbushus insjuknar en efter en i en mindre trevlig magåkomma :-/ Klaga ska jag ju inte....kunde ju varit sjuk jag med.....istället så fin...

Presentation


Välkomna in hos mig,Jag är en 30årig 5 barns mamma som bor med barnen och mannen i mitt liv! Inredning är en stor passion och jag tar ofta tag i dom mest galna,tokigaste projekt,som att hyvla ner ett bord...eller så ;-)

Fråga mig

50 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Jag finns på Instagram!

Vitamoblerochbarnbus

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Westerbergs

Lela Design

 

Våra Änglar

Underbara Linnéa 11år

  

Är

Härliga Olivia 9 år

 

Det

Busiga William 8 år

 

Finaste

Söta Cornelia 5 år

 

Vi har

Gulliga Viggo 2 år

 

Bilderna

VIKTIGT!

Bilderna på bloggen är mina egna,låna gärna men fråga först!  

Käre maken och Jag!

 

Snällaste Haga!

 

Sötisen Ellie!

 

Sötnosen Marley!

 


Ovido - Quiz & Flashcards