Vita möbler och barnbus

Alla inlägg den 4 januari 2013

Av vitamoblerochbarnbus - 4 januari 2013 21:17

Hej...igen ;-)



Fick en förfrågan om jag inte kunde lägga upp receptet på chokladkakan!

Och visst kan jag det :-)


Detta behövs till tre chokladbottnar:


2 ägg

2 1/2 dl kaffe eller vatten (jag använder vatten)

2 1/2 dl filmjölk

1 1/4 dl matolja

200 gram vetemjöl

450 gram strösocker

85 gram kakao

1 tsk bakpulver

2 tsk bikarbonat

1 tsk salt

drygt 1 krm vaniljpulver


Gör så här.....


Sätt ugnen på 175grader smöra och mjöla 3 bakformar som är

20cm i diameter,bottna dom med rundlar av bakplåtspapper!

(Jag använder mig av folieformar,lättare och alla tre får plats i ugnen :-)


Blanda samman ägg,kaffe/vatten,matolja och filmjölk och blanda

för hand eller i köksassistent i ca en minut.

Blanda sedan samman alla torra ingredienser i en bunke och häll dom

sedan till vätskan!

Blanda samman detta i ca 2 min,fördela sedan smeten i de tre formarna,

ett tips är att välja folieformar med höga kanter då det annars jäser över!

(Tro mig....jag vet ;-)

Skaka sedan formarna försiktigt så att luftbubblorna försvinner.

Grädda kakorna i mitten av ugnen i 20 min,rotera dom sedan så att

värmen fördelas och låt dom stå ytterligare 15min (alltså 35min sammanlagt)


Bottnarna är klara när en provsticka kommer ut torr,

dock ser kakorna kladdiga ut!

Ta ut kakorna när dom är klara och låt dom svalna på galler innan dom vänds

upp och ner på en plåt,låt dem sedan svalna helt innan tårtan monteras!


Ett tips är att lägga dom i frysen en stund :-)


Man kan ju givetvis välja innehåll precis som man själv önskar,

men i den som jag gjorde denna gången så vispade jag grädde som

jag sedan blandade med hallonsylt!

Vispa gärna grädden lite hårdare än vanligt då sylten gör

att det blir lite mer löst!

Sedan är det bara att varva chokladbotten med hallongrädden,

lägg gärna ett rejält lager grädde då det både ser finare ut och

så får man sååå mycket mer av det goda ;-)

När hela är sammansatt så lägger jag ett lager med grädde runt och

över hela tårtan....sen är det bara att köra igång med frostingen :-)


Detta är en VÄLDIGT mäktig tårta och inget som man

äter mängder av....såvidare man inte är stor i maten såklart ;-)

Och personligen så tycker jag att den blir godare om den får stå en

dag innan servering!


Nu blir det soffan för min del!

Kram på er.....igen ;-)



Lillans kaniner ställer upp på bild.....

 



Av vitamoblerochbarnbus - 4 januari 2013 18:22

Godkväller finaste bloggisar!


Idag har varit en sådan "vad ska jag hitta på dag"

Ni vet när man bara går runt och funderar på vad man ska hitta på

men inte vet riktigt vad man vill göra :-)

Iallafall så bestämde jag mig för att göra en tårta/kaka i riktig Amerikans stil,

alltså en tung mäktig men hjälp mig så god typ av kaka!


Jag har lovat att lägga upp receptet på frostingen som jag använt mig av!

Och då jag inte är helt såld på enbart smörkräm så kör jag

en variant där jag kombinerar smörkräm och grädde :-)


Detta behöver du....


120gram rumsvarmt smör/margarin

200gram florsocker

en nypa salt

1dl grädde

1tsk vaniljessens (jag gör min egen,enkelt enkelt!)


Gör så här......

Vispa florsocker och smör i matberedare...vispa till krämen fastnar på kanterna,

häll i en nypa salt!

Häll sedan i vaniljessensen och grädden och vispa tills att allt

är välblandat och krämen har fått en fast form,vill man färga in frostingen så

går det bra att hälla i valfritt färgämne samtidigt med grädden.

Sen är det bara till att frosta det som frosting kräver ;-)


Hoppas att ni alla har det bra!

Kram//Anja


Ps.Om recept på hallon/chokladkakan önskas så tjoa till så lägger jag upp receptet!



*

*

*

 

*

*

*

 

*

*

Jag valde att använda mig av två färger....då ser man till att dom två olika färgerna av frosting

är på varsin sida av spritspåsen...sen ska man tänka på att rotera påsen så att färgen blir

sådär ojämt fin :-) 

 

*

*

"Rosorna" gör jag genom att använda mig av en stjärnformad tyll,trycker först ut en

stjärna och arbetar sedan ut runt i en cirkel....ni förstår va?

Annars får jag väl göra debutt med videoinlägg ;-)

 

*

*

Som förr så får min brudklänning agera underlag till tårtan :-) 

   



Presentation


Välkomna in hos mig,Jag är en 30årig 5 barns mamma som bor med barnen och mannen i mitt liv! Inredning är en stor passion och jag tar ofta tag i dom mest galna,tokigaste projekt,som att hyvla ner ett bord...eller så ;-)

Fråga mig

50 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Jag finns på Instagram!

Vitamoblerochbarnbus

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Westerbergs

Lela Design

 

Våra Änglar

Underbara Linnéa 11år

  

Är

Härliga Olivia 9 år

 

Det

Busiga William 8 år

 

Finaste

Söta Cornelia 5 år

 

Vi har

Gulliga Viggo 2 år

 

Bilderna

VIKTIGT!

Bilderna på bloggen är mina egna,låna gärna men fråga först!  

Käre maken och Jag!

 

Snällaste Haga!

 

Sötisen Ellie!

 

Sötnosen Marley!

 


Ovido - Quiz & Flashcards