Vita möbler och barnbus

Direktlänk till inlägg 4 januari 2013

En förfrågan......

Av vitamoblerochbarnbus - 4 januari 2013 21:17

Hej...igen ;-)



Fick en förfrågan om jag inte kunde lägga upp receptet på chokladkakan!

Och visst kan jag det :-)


Detta behövs till tre chokladbottnar:


2 ägg

2 1/2 dl kaffe eller vatten (jag använder vatten)

2 1/2 dl filmjölk

1 1/4 dl matolja

200 gram vetemjöl

450 gram strösocker

85 gram kakao

1 tsk bakpulver

2 tsk bikarbonat

1 tsk salt

drygt 1 krm vaniljpulver


Gör så här.....


Sätt ugnen på 175grader smöra och mjöla 3 bakformar som är

20cm i diameter,bottna dom med rundlar av bakplåtspapper!

(Jag använder mig av folieformar,lättare och alla tre får plats i ugnen :-)


Blanda samman ägg,kaffe/vatten,matolja och filmjölk och blanda

för hand eller i köksassistent i ca en minut.

Blanda sedan samman alla torra ingredienser i en bunke och häll dom

sedan till vätskan!

Blanda samman detta i ca 2 min,fördela sedan smeten i de tre formarna,

ett tips är att välja folieformar med höga kanter då det annars jäser över!

(Tro mig....jag vet ;-)

Skaka sedan formarna försiktigt så att luftbubblorna försvinner.

Grädda kakorna i mitten av ugnen i 20 min,rotera dom sedan så att

värmen fördelas och låt dom stå ytterligare 15min (alltså 35min sammanlagt)


Bottnarna är klara när en provsticka kommer ut torr,

dock ser kakorna kladdiga ut!

Ta ut kakorna när dom är klara och låt dom svalna på galler innan dom vänds

upp och ner på en plåt,låt dem sedan svalna helt innan tårtan monteras!


Ett tips är att lägga dom i frysen en stund :-)


Man kan ju givetvis välja innehåll precis som man själv önskar,

men i den som jag gjorde denna gången så vispade jag grädde som

jag sedan blandade med hallonsylt!

Vispa gärna grädden lite hårdare än vanligt då sylten gör

att det blir lite mer löst!

Sedan är det bara att varva chokladbotten med hallongrädden,

lägg gärna ett rejält lager grädde då det både ser finare ut och

så får man sååå mycket mer av det goda ;-)

När hela är sammansatt så lägger jag ett lager med grädde runt och

över hela tårtan....sen är det bara att köra igång med frostingen :-)


Detta är en VÄLDIGT mäktig tårta och inget som man

äter mängder av....såvidare man inte är stor i maten såklart ;-)

Och personligen så tycker jag att den blir godare om den får stå en

dag innan servering!


Nu blir det soffan för min del!

Kram på er.....igen ;-)



Lillans kaniner ställer upp på bild.....

 



 
 
Lisa

Lisa

5 januari 2013 12:30

sugen på att få synas i min blogg? få chansen till flera läsare genom att slänga in en kommentar och meddela att du vill att jag ska tipsa om din blogg!

http://tippsaren.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vitamoblerochbarnbus - 10 februari 2014 15:08

Goddag bloggisar!   Jo...för er som inte känner mig eller inte hängt ett tag här på bloggen  så kan jag väl berätta att jag är något av en impulsiv själ..... Så det var väl inte helt oväntat när jag vaknade  i fredags med en beslutsamhet li...

Av vitamoblerochbarnbus - 5 februari 2014 15:09


  Vad är väl härligare än en känsla som är genom äkta!?   Hejsan fina bloggisar....jag har så många projekt på gång så jag imellanåt faktiskt tappar bort att VILL blogga :-) Då kan jag sitta där och fundera på bloggandet och sen inser.... ...

Av vitamoblerochbarnbus - 28 januari 2014 15:06


Hej Bloggisar!   Kallt och snöigt...isisga vindar som drar förbi...eller rent faktiskt  rakt igenom en när man lite raskt och käckt försöker  få barnen att tävla till bilen ;-) Och MER snö har det visst blivit lovat...MER...finns där ens me...

Av vitamoblerochbarnbus - 22 januari 2014 17:08


Hejsan hej Lillördagsfirare!   Nu är vi på benen igen efter sjukstuge vändan,medans dom små  mådde illa mellan varven så var dom därimellan pigga som mörtar och hoppade  runt och lekte,busade och bråkade.....precis i vanlig ordning!   Hur...

Av vitamoblerochbarnbus - 18 januari 2014 21:31

Godkväller bloggisar!   Sitter här ensam i soffan....trött och körd i botten...... Inte lätt när ett Barnbushus insjuknar en efter en i en mindre trevlig magåkomma :-/ Klaga ska jag ju inte....kunde ju varit sjuk jag med.....istället så fin...

Presentation


Välkomna in hos mig,Jag är en 30årig 5 barns mamma som bor med barnen och mannen i mitt liv! Inredning är en stor passion och jag tar ofta tag i dom mest galna,tokigaste projekt,som att hyvla ner ett bord...eller så ;-)

Fråga mig

50 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Jag finns på Instagram!

Vitamoblerochbarnbus

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Westerbergs

Lela Design

 

Våra Änglar

Underbara Linnéa 11år

  

Är

Härliga Olivia 9 år

 

Det

Busiga William 8 år

 

Finaste

Söta Cornelia 5 år

 

Vi har

Gulliga Viggo 2 år

 

Bilderna

VIKTIGT!

Bilderna på bloggen är mina egna,låna gärna men fråga först!  

Käre maken och Jag!

 

Snällaste Haga!

 

Sötisen Ellie!

 

Sötnosen Marley!

 


Ovido - Quiz & Flashcards