Vita möbler och barnbus

Alla inlägg under april 2013

Av vitamoblerochbarnbus - 29 april 2013 16:16

Hej finaste!


Det finns en särskild känsla som alltid roar mig lite extra....

Ni vet...när man hittar en femtiolapp som man helt glömt 

bort att man hade undanstoppat i någon 

gammal väska....då känner jag mig som att jag vunnit på lotto :-D

(kvittar att det så sett inte är mer plus eller minus i det hela)


Eller när man som jag....glömt bort att jag ska vara lite 

extra ledig sådär mitt i veckan....då kommer känslan igen!

Den där härliga jagglömdeheltbort känslan!

Härligt härligt :-)


Det finns alltså även fördelar med att glömma bort saker...det blir 

liksom som en överraskning....IGEN ;-)


Hoppas att ni fina har det bra...i Barnbushuset är vi trötta och lite hängiga

efter att förkylningen slog till....men vad gör det,när man får vara 

ledig mitt i veckan...mysa och bara ha det

precis så bra som man själv vill :-)


Kram//Anja...trött och hängig.nu



*

*
Ibland är kaffe enda lösningen...trots att jag egentligen är en te drickare :-)

   






Av vitamoblerochbarnbus - 25 april 2013 15:56

Hej vänner!


Vissa dagar är man bara inte på topp......som för min del idag!

Dagen började mysigt med trädgårdsmys med minisarna och hundarna 

och helt plötsligt så blev allting så tokigt...dagen liksom hopade ihop

sig på något vis :-/


Som tur är har jag ju dom allra bästa människorna 

i mitt liv....dagens ros går till käre maken som stöttade när

bristningsgränsen var nära och dagens andra ros går till min underbara 

mamma som alltid finns där...i vått och torrt!

Ni är värda er vikt i guld!!!!


Men jag väljer att skaka på mig.......

Min älskade Storebror sa en gång till mig när jag hade det tufft att 

jag skulle tänka på mig själv som en gås.....en gås?!?

Jomen...sa han.....

-En gås skakar på sig och så rinner vattnet av!

Så idag är jag en gås....jag skakar på mig...och låter det rinna av!


För det går att göra så....det är ett val man gör!

Och jag gör medvetet det valet idag :-)


Såååå.......nu tar jag nya tag....avslutar denna "fredag" på ett 

värdigt vis och sen håller jag helg...som vi startar upp med mysfika 

hos min fina moster imorgon!


Heja heja Mig :-)


Hoppas att ni fina har det bäst och att er dag 

bjudit på fler trevligheter än min!


Kram//Anja



Mitt fina...fina....FINA persikoträd.....kan inte få nog av dess skönhet :-)

 



Av vitamoblerochbarnbus - 24 april 2013 15:02

Hejsan fina ni!


Tack snälla ni för allt stöd både här och på facebook dit mina 

blogginlägg länkas :-)

Det är skönt att veta att jag inte är ensam om att tycka och tänka som jag gör!


DOCK......


Så måste jag i just denna situation med William säga att 

jag blev både glad och väldigt förvånad 

när pappan till pojken som gjort Wille illa faktiskt ringde hem till 

oss igår kväll och undrade hur det var med William.

Han berättade att han pratat med sin son om just faran med den handling han 

gjort och även om hur man ska vara mot andra!

Han berättade att sonen skämdes ordentligt och att 

en ursäkt skulle komma i skolan idag!


Detta gjorde både käre maken,William och mig väldigt glada!!!

Tyvärr ändrar detta inte mitt syn och tankesätt 

om det jag skrev i förra inlägget...men just i detta fallet så var 

det ju trots allt en förälder som tog ansvar för sitt barns handling :-)

Och det är ju precis så det ska vara!


Något annat.......


Idag känner jag nästan sommaren i luften....åhhh,som jag längtar!!!!!

Jag bär på så mycket längtan nu så att jag nästan spricker :-D

Längtan inför växthus.....inför kinaresa....inför allt 

kul,mysigt,härligt som komma ska....är det inte härligt så säg :-)


Vad längtar just du efter??


Kram//Anja


Ps,Jag blir så glad och rörd över alla fina kommentarer jag får....

och när jag får kommentarer från er som följt med länge....då blir jag extra glad!!!

Var och en av er gör min dag med era fina vänliga ord...det ska ni veta!

Och varmt välkomna till er nya läsare,hoppas att ni ska trivas :-)



Inte strukna...men snart så....snart ska dessa söta klänningar sitta på 

älskade små raringar!

 

*

*

Och ballerina skor ska tas på inför sommarens härliga kalas......

 

*

*

Och busga små pojkar ska vara rena och fina när vi anländer till kalas och 

skitiga och överlyckliga när vi kör därifrån ;-)

Älskade BUSIGA POJKAR!

 

Av vitamoblerochbarnbus - 23 april 2013 16:42

Godkväller!


Efter dagens något allvarligare inlägg så tänkte jag 

bjuda på något trevligare........nämligen längtan!

Längtan efter sommar....längtan efter värme.....längtan efter hemmaodlat......

längtan efter det där som får hjärtat att fladdra lite extra 

helt enkelt :-)


Här kommer min längtan i bilder!

Kram//Anja



 

*

*

*

*

*

*

 

*

*

*

 

*

*

*

*  

*

*

*

*  

*

*

*

*

*


*

*

*






 

*

*

*

 

*

*

*

 

*

*

*

 

*

*

 

*

*

*

*

*

*

   

*

*

*

 

*

*

*

 

*

*

*

 

*

*

*

 

*

*

*

 

*

*

*

 

*

*

*

 





Av vitamoblerochbarnbus - 23 april 2013 14:29

Hejsan hej!


Idag går mina tankar kring ett väldigt känsligt ämne....alltså barnuppfostran!

Anledningen till dessa tankar och funderingar ska jag snart komma in på.......


Men först vill jag påpeka att jag givetvis anser att man fostrar 

sina barn som man vill och att jag på inga sätt 

kritiserar någon eller något åt det hållet....och med det sagt (skrivet)


Så kommer jag då till dagens fundering då jag först får hämta 

hem en son som har blivit sparkad mellan benen av en 

annan pojke....denna pojken visade inga som helst 

tecken på att ångra sin handling eller ens ett uns av medkänsla...

(Detta enligt läraren själv)

När jag kom ner och skulle hämta vår son så ligger han på en soffa....

Rödgråten och så otroligt hjärtskärande ledsen!

(och han hade/har så fruktansvärt ONT)


Och det är då jag undrar.....givetvis förstår jag ju att man som förälder inte 

uppmuntrar sådant betende....men eftersom att det händer gång 

på gång på gång så undrar jag....

Var är konsekvenserna???

Hade vår son gjort så på någon annan så hade han varit utan mobil,tv,all 

form av spel och inte heller hade han fått leka med någon kompis på ett BRA tag....

Tycker ni att det är strängt???


Helt säkert så ser jag hellre att mina barn lär sig konsekvenserna av sin handligar

än att jag "fyar" och så är det ur världen!


För jag anser att det bör finnas konsekvenser....även för barn!


Sen har jag ett annat exempel....där min dotter kommit hem ledsen från skolan 

för att samma pojkar som alltid kallat henne för 

ord som jag aldrig ens skulle skriva....än mindre säga!


Och då jag är en "hönsmamma" så har jag kört ner och 

tagit tag i situationen....men blivit lika chockad varje gång 

när dessa pojkar går förbi och bara skrattar!???

Och detta trots att jag pratat direkt med dom?


Vi pratar om pojkar som stjäler pengar från sina föräldrar,mobbar,

bär sig illa åt och ändå tycker att dom är världsbäst!?

När föräldrarna sen kommer och hämtar så möts dom av ett slag....några 

svordommar,en ryggsäck kastad på sig!?

(Då undrar jag...är det fel på DINA armar eftersom att du måste använda MINA till att bära

hem DINA egna saker?)

Jag har även tagit upp detta med en mamma vars son varit riktigt elak mot 

en av mina....men fick ett småskrattande svar...

-Ja....men jag får väl ta det med honom!


Hur ska barnen bli annorlunda när föräldrarna är så?


Detta är alltså den generationen som vi "lär" upp nu!?

Dessa små människor som inte kan visa empati...omsorg...ånger!?

Detta är barnen som ska ta hand om OSS när vi blivit gamla!!!

Jag blir både rädd och fruktansvärt ledsen....ledsen för att jag inte kan skydda 

mina barn från den allt för hårda verkligheten som dom utsätts för i skolan.....

ledsen för dom barnen som faktiskt mobbar....dessa vilsna själar 

som inte vet hur man är mot andra....ledsen för föräldrarna till dessa 

vilsna själar som antagligen inte har orken att göra något åt det!?


Ledsen!


Och rädd för att vår värld är påväg att bli så mycket grymmare än vad den redan är,

att barn i framtiden...och även nu faktiskt inte kan gå ut 

och leka som man gjorde förr....tillbaka till så lite som när jag var barn....

När man var ute en hel lång dag och först blev inkallad när det var dags att äta eller gå 

och lägga sig.....detta finns inte längre,för då ängnar barn och ungdomar

sig åt att vanalisera,kränka,göra illa?


Jag hoppas att jag så gott det bara går och med allt jag förmår,

lyckas att ge mina barn den trygga,mysiga uppväxt som 

dom faktiskt förtjänar....att jag lyckas att lära mina barn att det är INTE 

okej att göra illa....det är INTE okej att stjäla.....det är INTE okej att förstöra!

Saker som borde vara så självklart för alla.....men ändå inte är det för vissa?!


Kram//Från en ledsen,upprörd mamma!



 

Av vitamoblerochbarnbus - 22 april 2013 15:17

Hejsan finaste!


Hoppas att ni alla njuter av vårsolen som kikat fram :-)

Här hemma har det varit trädgårdsröj och planering i massor,

fler pallkragar ska få plats och även mitt väldigt efterlängtade växthus 

ska få en plats :-)


Och nu känns det som att ett växthus hade varit underbart för i vårt vardagsrum 

trängs hela familjen med meloner,broccoli,gurkplantor och tomatplantor,

pumpor och blomsterkrasse...lite basilika och även några ringblommor :-)

Som sagt...känns som att ett nytt hem till växtligheten är på sin plats 

innan vårt hem blir till en enda stor djungel ;-)


Och än är vi inte klara med allt som ska odlas....nejdå,det kommer mera!!!

Högst...allra....allra...ALLRA HÖGST på min lista står ett 

fikonträd....önskar mig så innerligt ett sådant!

Undrar om tomten kommer på våren också...eller skulle jag tagit 

detta med påskharen?!!


Nåja!!!


Kram//Anja




 

*

*

Detta ser ju harmlöst ut...eller?!

Hihi...finns en anledning till att jag inte visar Heeela vardagsrummet ;-)

Vi är helt och hållet växtinvaderade!!!

*

*

Lillebror har också blivit "invaderad" av elaka förkylningsbasiller som gör att 

han snorar,hostar och får feber om vartannat....förkylningen gör att han tycker att det gör ont i näsan,

då var lillebrors förslag att vi skulle plåstra om näsan....så det gjorde vi :-D

   

Av vitamoblerochbarnbus - 18 april 2013 14:36

Hejsan!


Snabbt kan jag då konstatera att det är INTE min grej att stå framför kameran!

Antingen ser jag ut som.....


1) Att jag är rädd för min egen spegelbild!


2) Att jag tänker på något som är super äckligt och gör miner därefter ;-)


3) Att jag springer ur bilden för att stoppa lillebror för det han just 

då sysslar med som säkert är något som han inte bör syssla med!


4)En uppstoppad korv :-D


Så nej....det hoppas över faktiskt!


Och när jag nu konstaterat att jag inte KAN göra detta "fenomen" så 

drar jag slutsatsen att jag är unik på mitt egna lite

"jagpassarinteattvarapåbildpåminbloggeftersomattdet
serhelttokigtut" egna vis :-)



Nåja,hörde att solen ska hedra oss med sin närvaro till helgen...hoppas hoppas 

för här längtas det rejält efter att peta frön och potatis och lök i jorden,

har liksom inte blivit av eftersom att jag resonerade att 

grannarna nog skulle funderat på både det ena och det andra om jag hade 

ställt mig och skottat bort snö för att sen plocka fram ishackan och 

slänga ner en stackars liten potatis i marken ;-)


Så sol......det är en dejt!


Har ni några odlingsplaner???

Själv går jag runt som en riktig "bonamor" och vattnar mina små plantor 

samtidigt som att jag muttrar om att potatisen måste komma i jorden

inom det snaraste :-D


Ha den bästa av torsdagar!

Kram//Anja



 


Av vitamoblerochbarnbus - 17 april 2013 19:00

Godkväller finaste!


Sedan jag började blogga så har jag många gånger fått 

frågan...

-Hur orkar du med allt???

-Hur kan du vara så positiv alltid???


Så jag tänkte att vi kan ju gå in lite närmre på saken idag!


1)Jag är en egenutnämnd "panikstädare"......Ahhhh,bror med familj kommer och fikar...

Varefter jag trycker in saker i lådor,skåp....korgar...U name it ;-)

(Inte för att min bror eller hans familj skulle varken bry sig eller säga

något om röran...men dom fick agera exempel ;-))

Har försökt bättra mig...men har en bit kvar!


2)När jag får en idé så blir jag galet KREATIV,vilket innebär att kök,vardagsrum...

Tja,dom flesta rum ser ut som att en tornado dragit igenom...kommer fikabesök då lite 

spontant......Se ovan ;-)


3)När jag får baklust,så sätter jag oftast barnbusbarnen vid bordet med 

sin egen deg,mjöl,strössel och sen har jag just deg,mjöl och strössel i HELA köket.....

Men jag tänker lite att...är det på golvet...då får det dammsugas upp..sluuurp,så är det borta ;-)


3) Jag ställer saker ÖVERALLT,plockar fram....tycker att det är tråkigt att 

sätta på plats....sen när jag tröttnat så drar jag ett städröj utan dess like :-)


4)Jag är oerhört impulsiv...jag vill saker och jag vill det NU...så det innebär 

att ibland så bakar/målar/busar med barnen/städar jag samtidigt!

Det går...så länge det inte kommer fikabesök mitt i allt ;-)


5)Jag har ofta ont i ryggen...då gör jag ingenting alls,latar mig,äter en choklad bit,

myser med barnen och har det så bra som man bara kan när man har ont!


6)Jag vill ofta ha sovmorgon men inte sova för länge för då försvinner 

dagen för fort och jag hinner inte med allt det som jag vill!

(får det dock inte lika ofta som jag skulle önska ;-))


7)Jag blir lätt uttråkad och irriterad om det inte händer saker,

att sitta ensam och glo är inte min grej...fart och fläkt vill jag ha :-)


8) Jag jobbar ju faktiskt inte heltid,tre dagar i veckan så har jag fem timmar 

för mig själv och sedan ledig fredag med minisarna!


9)Barnbusbarnen är väldigt duktiga på att hjälpa till,är väldigt 

glad över att jag har så fina barn som gärna ställer upp både för mig och varandra!

Sen kan dom bråka dom med..men det hör ju till ;-)


10)Jag är inte alltid positiv...men jag har dom bästa människorna i mitt liv

som hjälper mig när jag vacklar....då är det liksom lättare att hålla modet uppe 

även när det är tufft...för gudarna ska veta att käre maken och jag gått 

igenom MYYYCKET tufft tillsammans!


11)Varje dag är unik...man får den inte tillbaka igen...när kvällen kommer så 

var den dagen förbrukad...så varför inte göra den så bra som det bara går!



Ojdå....det blev visst ett långt inlägg....men vad jag nog egentligen vill ha sagt är...

Ni är alla underbara härliga människor,livet är inte alltid lätt eller rättvist...

Men förr eller senare blir det alltid bättre.

Och det som jag visar för er här på bloggen...Jomen det är ju klart en del av vår 

vardag men man väljer ju vad man skriver och visar...vem vill läsa om tråkiga räkningar,

bilservice,storstädning och barnbusbråk....sånt har vi ju alla ändå :-)


Så nu vet ni en skvätt till :-)


Kramar//Anja


 








Presentation


Välkomna in hos mig,Jag är en 30årig 5 barns mamma som bor med barnen och mannen i mitt liv! Inredning är en stor passion och jag tar ofta tag i dom mest galna,tokigaste projekt,som att hyvla ner ett bord...eller så ;-)

Fråga mig

50 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Jag finns på Instagram!

Vitamoblerochbarnbus

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Westerbergs

Lela Design

 

Våra Änglar

Underbara Linnéa 11år

  

Är

Härliga Olivia 9 år

 

Det

Busiga William 8 år

 

Finaste

Söta Cornelia 5 år

 

Vi har

Gulliga Viggo 2 år

 

Bilderna

VIKTIGT!

Bilderna på bloggen är mina egna,låna gärna men fråga först!  

Käre maken och Jag!

 

Snällaste Haga!

 

Sötisen Ellie!

 

Sötnosen Marley!

 


Ovido - Quiz & Flashcards